Calella aposta per la realitat augmentada per posar en valor el seu patrimoni històric i cultural

Dimarts, 8 de juliol de 2025

L’Ajuntament impulsa 5 experiències immersives que permetran a la ciutadania redescobrir el Jaciment romà, el Far i les Torretes, la llar dels Pescadors, la ruta del Renaixement i la Fàbrica Llobet a través del mòbil

L’Ajuntament de Calella ha obert el període de licitació per a l'execució del projecte “Experiència Digital Calella”, una actuació pionera emmarcada dins del Pla de Sostenibilitat Turística de la ciutat i finançada pel Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència amb fons NextGenerationEU. L’objectiu és apropar el patrimoni històric i arquitectònic de Calella a la ciutadania i als turistes mitjançant la tecnologia més avançada.

El projecte contempla la creació de cinc experiències digitals immersives, cadascuna vinculada a un espai emblemàtic de la ciutat que es podran descobrir a través del mòbil: el Jaciment Romà “El Mujal” on es crearà una reconstrucció virtual de la vil·la romana i el seu paper en la producció i comerç de vi; la Ruta del Renaixement, amb un recorregut pels principals edificis i places del centre històric o la Llar dels Pescadors a la Platja Gran, amb un viatge per la història marítima de Calella, des del comerç d’ultramar fins a les incursions pirates. També es recrearà una realitat augmentada del Far i les Torretes que permetrà fer una descoberta dels símbols de la silueta de la ciutat i la seva relació amb la història local i també hi haurà un espai per la Fàbrica Llobet-Guri que permetrà repassar el passat industrial tèxtil.

Cada experiència es presentarà en format audiovisual i interactiu, amb models 3D en moviment i una narrativa immersiva adaptada a tots els públics i seran accessibles a través d’una aplicació mòbil compatible amb dispositius Android i iOS, així com amb els principals navegadors web. La plataforma permetrà la geolocalització en temps real, la interacció amb punts d’interès mitjançant la càmera del dispositiu i la visualització de continguts en diversos idiomes: català, castellà, anglès i francès. 

Amb aquesta iniciativa, Calella es posiciona com a referent en la transformació digital del sector turístic, oferint una nova manera de viure la ciutat i connectar amb la seva història a través de la tecnologia més avançada. En aquest sentit, el projecte “Experiència Digital Calella” s’alinea plenament amb la metodologia de gestió de destinacions de turisme intel·ligent (DTI), impulsada per la Secretaria d’Estat de Turisme i SEGITTUR, ja que fomenta la implementació de noves tecnologies i solucions creatives per millorar l’atractiu i la gestió de la destinació.

La iniciativa de Calella incorpora aquests principis a través de la realitat augmentada, la digitalització del patrimoni, la gestió de dades, la inclusió i la sostenibilitat, posicionant-se com a exemple de destinació turística intel·ligent. D’aquesta manera, es facilita la interacció entre visitants, residents i entorn, es millora la qualitat de vida local i es contribueix a la competitivitat i resiliència del sector turístic de la ciutat. 

Les empreses interessades a participar en la licitació en curs trobaran la informació relativa a l'expedient de contractació en el següent enllaç al perfil del contractant de la Generalitat de Catalunya. 

https://contractaciopublica.cat/ca/detall-publicacio/300501594

Darrera actualització: 8.07.2025 | 09:48